Art&Relax || Montestigliano || 6th June

Postmeridio

Alessandro Pinto

Se a un pittore viene chiesto di spiegare il proprio lavoro, lui non risponde subito, trattiene il respiro, e compie un semplice gesto, guarda verso la fonte di luce più vicina, poi, sazio di quel tributo, vi parla o vi manda a quel paese.

La pittura è luce, negata, affermata, equilibrata, centrata, decentrata ma è e rimane luce. Senza di essa le forme non si potrebbero proiettare e senza proiezione non ci sarebbe mai stata rappresentazione. Con Postmeridio Andrea Di Marco parla direttamente allo spettatore con il linguaggio più immediato, ma non semplicistico, della pittura. Le opere di Postmeridio chiedono allo spettatore di immergersi in una luce continua che irradia le forme e le sospende in un tempo infinito di riflessione. Spingono l’osservatore verso il momento in cui la luce ha appena superato il suo apice e inizia la lenta discesa verso il tramonto, verso l’oscurità. E’ il pomeriggio, il post-meridio, il tempo in cui le ore si allungano, la luce stessa si propaga come nebbia sulle forme , e rafforzano i colori, e chiedono calma, quiete e osservazione.

Il cielo diventa il messaggero della luce postmeridia sembrando più ampio di quanto non sia anche quando se ne intravede solamente un ritaglio, una striscia sottile tra vecchi, enormi alberi e tra gli oggetti reali e domestici in primo piano. La fruizione delle opere diventa così una ricezione creativa dell’immagine che interagisce con l’osservazione dello spettatore e che si rinnova ad ogni atto ricettivo, ad ogni focalizzazione dello sguardo sul dettaglio delle forme immerse nella luce. Postmeridio afferma il suo metodo nella vividezza dei colori in lotta con la staticità delle forme rappresentate, i cui picchi cromatici di giallo ocra, rosso arancio, verde oliva e blu reale oscillano e corrono dentro e lungo le linee degli oggetti bloccando lo sguardo e reiterandone la luce.

In questo fare e disfare dei tocchi della mano e dell’occhio le opere vengono inghiottite dal processo artistico, la tendenza di unire dimensione estetica e funzionale attribuisce alla bellezza doti essenzialmente operative. L’arte non avvolge una sfera diversa da quella degli oggetti reali, ma con essi si unisce nell’ordire intrecci di luce.

Postmeridio 

Alessandro Pinto

If a painter is asked to explain his work, he doesn’t answer at once, he holds his breath for a while and makes a simple act: he looks towards the nearest source of lighting, then, sated with that tribute, he speaks with you or tells you to go to hell.

Painting is light, refused, affirmed, balanced, centered, decentralized, but it is light and remains light. Forms could not be projected without light, and it would never be representation without projection. In Postmeridio Andrea Di Marco addresses straight the viewer by using the immediate, but not simplistic, painting language. The works of Postmeridio seem to ask the spectator to let himself be immersed with a perpetual light that shines upon the forms and leads them in an infinite time of reflection. The paintings drive the viewer towards the moment in which the light has just passed its apex and begins its slow fall towards the sunset, into the darkness. It’s the afternoon, the “post-meridio”, the time where the hours draw out – the light lies down like fog upon the forms -, make the colors more intense and ask for quiet, calm and request to be observed.

The sky becomes the epitome of the light, seems wider than it is, even if only a detail can be distinguished, a fine stripe between the old and immense trees and between the real and domestic objects in the foreground. The enjoyment of the works becomes, by this way, a creative perception of the image and interacts with the viewers’ gaze that is renewed with every perceptive act, with every focalizing upon the detail of light-immersed forms. Postmeridio affirms its own method in the vividness of the colors, in their struggle with the steadiness of the represented forms, whose chromatic peaks of yellow ochre, orange-red, olive green and royal blue sway and run inside and beside the lines of the objects, keeping the gaze and renewing the light.

By this acting and unraveling of the hand and eye touches, the works are swallowed up into the artistic process and operative accomplishments are assigned by the inclination to link aesthetic and functional dimensions. The art in Postmeridio does not wrap round any sphere but that one of the real objects, and blends with them in order to weave interlacements of light.

About Montestigliano Farm Holidays in Tuscany

The agricultural estate of Montestigliano is centrally located in the heart of Tuscany. Perched high on a hill, at a height of approximately 300 metres, the estate commands magnificent views of the Sienese landscape. It has been owned by the Donati family for over 50 years and is still today a working farm.
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